Predikan söndag 21 april 2024

Joh Upp 14:6-17

 

DE TRE ÄNGLARNA.

 

Och jag såg en annan ängel, som flög mitt över himlen med de eviga goda nyheterna till dem som bor på jorden, till alla nationer och folk, till människor av alla språk och stammar. ”Frukta Gud!” ropade han, och ge honom äran, för tiden har kommit när han ska döma. Tillbe honom som skapade himlen och jorden och havet, och alla dess källor.

 

En andra ängel följde efter honom genom skyarna, och ropade: ”Den stora staden, Babylon, har fallit, därför att den förförde världens folk och fick dem att dricka av sitt starka vin, fyllt av orenhet och synd. ”Sedan följde en tredje ängel som ropade med hög röst: ”Alla som tillber vilddjuret och dess avbild, och bär hans märke på pannan eller på handen, måste dricka Guds vredes vin.

 

Detta vin har hällts upp i Guds vredes bägare utan att spädas ut. Och de ska plågas med eld och svavel i de heliga änglarnas och Lammets närvaro. Röken från deras plågor ska stiga upp i evigheternas evigheter, och de kommer inte att få någon lindring vare sig dag eller natt, för de har tillbett vilddjuret och dess avbild, och har blivit märkta med hans namns tal. Här behövs uthållighet hos Guds folk, som håller ut till slutet, i lydnad för Guds befallningar, och i förtröstan på Jesus.

 

SKÖRDEN BÄRGAS PÅ JORDEN.

Och jag hörde en röst från himlen som sa: ”Skriv ner detta: Lyckliga de som dör i tjänst för Herren! Ja, säger Anden, de är verkligen välsignade. Nu ska de få vila från sitt lidande och sina svårigheter, för deras goda gärningar följer dem!” Därefter såg jag ett vitt moln, och någon satt på det, och han såg ut som en människa och han hade en krona av rent guld på sitt huvud, och en lie i sin hand.

 

Och det kom en ängel från templet och ropade till honom: ”Nu är det dags att skörda! Ta fram din lie, för skörden är mogen på jorden.” Den som satt på molnet svängde då lien över jorden, och skörden bärgades in. Därefter kom en annan ängel från templet i himlen, och han hade också en skarp lie i sin hand.

 

Somliga tror att detta är en sista, universell vädjan till alla folk att erkänna den ende sanne Guden. Ingen skall kunna ursäkta sig med att aldrig ha hört sanningen. Andra däremot ser detta som ett tillkännagivande av den förestående domen, snarare än en sista vädjan. Världen folk och nationer har fått sin chans att bekänna sig till Gud, och nu är det dags för Guds dom.

 

Du som läser detta har redan konfronterats med Guds sanning och vet att Guds dom inte kommer att uppskjutas i all evighet. Har du glatt dig åt och tagit emot de goda nyheter som har evighetsvärde? I så fall har du inget att frukta när det gäller domen. Han som ska döma hela jorden är också din Frälsare!

 

Babylon, en ond stad och ett omoraliskt rike, var ett världscentrum för avgudadyrkan. Det ödelade Jerusalem, ockuperade Juda rike och förde många av dess medborgare i fångenskap till Babylon (se 2 Kung 24 och 2 Krön 36).

 

Precis som Babylon varit judarnas värsta fiende blev romarriket de första kristnas värsta motståndare. Johannes vågade inte öppet trotsa Rom och kallar det därför Babylon ( 1 Pet 5:13). På sätt och vis representerar Babylon här alla Guds fiender genom tiderna.

 

Alla som tillber vilddjuret och har hans märke i pannan och som finner sig i att kontrolleras av hans globala ekonomiska system, kommer att möta Guds dom. Världen litar mer på pengar, makt och nöjen än på Guds ledarskap. För att få del av det världen sätter högst är det många som är villiga att förneka Gud och bryta mot kristna grundsatser. Därför måste de dricka ”Guds vredes vin”.

 

Det slutliga resultatet av synd är evig skilsmässa från Gud. Människan skapades till Guds avbild och har en inneboende längtan efter gemenskap med honom. Därför finns det ingen värre plåga och olycka för en människa än att vara skild från honom. Synden orsakar alltid elände, men så länge vi lever kan vi ångra oss och återupprätta gemenskapen med Gud.

 

I evigheten finns inte längre denna valmöjlighet. Om vi väljer att leva det här livet oberoende av Gud, får vi ta konsekvensen av det i evigheten och för alltid bli skilda från honom. Ingen tvingas till evig skilsmässa från Gud, och alltså kommer ingen att lida oförskyllt. Jesus inbjuder alla att öppna hjärtats dörr för honom (3:20). Om vi gör det får vi njuta av en evig samvaro med honom.

 

Beskedet om Guds slutliga triumf borde vara en uppmuntran för allt Guds folk att förbli trogna, vilka motgångar och förföljelser, som än kommer. Gud lovar att det är möjligt att härda ut för alla, som litar på Jesus och lyder buden i Guds Ord. Hemligheten är förtroende och lydnad. Lita på att Gud kan ge dig tålamod, att klara av även de små bekymmer du möter dagligen. Lyd honom även när det ser ut att få svåra och farliga personliga konsekvenser.

 

Du kan ingenting ta med dig du går, säger vi, och det är verkligen sant vad gäller pengar, berömmelse och ägodelar. Men Guds folk kan producera en frukt som till och med överlever döden. Gud kommer alltid att minnas vår kärlek, vänlighet, och trofasthet, och de som har tagit emot Kristus genom våra vittnesbörd kommer, att förena sig med oss på den nya jorden.

 

Detta är en bild av domen. Kristus skiljer de trogna från de otrogna, som när bonden bärgar in skörden. Detta är en glädjens dag för de kristna, som har blivit förföljda och avrättade, äntligen får de sin belöning. En kristen behöver inte frukta för Guds dom. Jesus sa: ”Jag lovar er att den som lyssnar till mina Ord och tror på Gud, som har sänt mig, han har evigt liv och kommer aldrig, att dömas för sina synder, utan har redan övergått från döden till livet” (Joh 5:24).

 

Gud välsigne dig

Gunilla, pastor i Tempelchurch församling